donderdag 6 april 2017

Design Thinking samen met Lab to Learn

Bovenstaande tekening geeft het proces aan van grof naar fijn.
Lab to Learn is een onderdeel van IT Workz (ROC West Brabant) en zij leggen zich toe op Design Thinking.

Wat is design Thinking?

Het bestaat al een tijdje en is bekend vanaf 1991. In essentie komt het erop neer om out of the box gestructureerd te denken. Dat lijkt een tegenstelling. Het start met observeren en ontdekken gevolgd door inleven / verdiepen in de vraag. Dan door naar ideeën. Als je de ideeën een rij hebt is het tijd voor een prototype en terug naar de opdrachtgever. Daarna kan de cyclus opnieuw worden gestart.

Design Thinking baseert zich op logica , verbeelding , intuïtie en systemische redeneren. Je leert om de mogelijkheden van wat zou kunnen te verkennen, en om de gewenste resultaten die de eindgebruiker (klant) ten goede komen te creëren. Een ontwerp mindset is niet probleemgericht , het is oplossingsgericht en actiegericht.

En toen begon de muziek. We zitten in de Torenkamer en een sprookjesprins heeft bedacht dat het Efteling deuntje ook luid en duidelijk in ons zaaltje moet worden afgedraaid. Dat in combinatie met een lawaaierige verwarming, vraagt het uiterste van onze presentatoren. Echt heel sneu!!!

Design Thinking moet je gewoon eens gaan doen. Gewoon out of the box aan de slag.
Dat hebben we gelijk maar even geoefend in cirkeltje door samen elke keer een woord te noemen tot een mooie zin.

De prins 15 minuten later gevonden de muziek is weer uit.

We doen nog een paar oefeningen, door bv op basis van een tekening meer over je zelf te vertellen.
De volgende opdracht is om van twee elastiekjes en een twee paperclips iets te maken. Meer spullen gebruiken mag niet, dié beperking vergroot de creativiteit. De volgende opdracht wordt een vliegtuigje vouwen in tweetallen met je niet dominante hand. Samenwerken dus en het prototype uitproberen om eventueel ook nog te verbeteren.

Design Thinking is goed toe te passen in het onderwijs en vraagt om een grote diversiteit van samenwerkingsvormen. Heel leuk om te doen en niet schromen om te beginnen.

Een leuke vorm die goed is toe te passen in het onderwijs

2 opmerkingen:

  1. Dank je wel Rob voor je leuke relativerende blog. En voor het tot de orde roepen van de sprookjesprins!
    Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. graag gedaan, ondertussen de kromme zinnen en ander foutjes nog even rechtgezet. Ik vond het inspirerend ondanks de Efteling deun en kachel

      Verwijderen